”Ett riktigt verktyg och inte bara fint fluff-fluff”

I förra veckan genomförde Artikel 19 som verktyg det första av fem slutwebbinarier. Det handlade om det studiecirkelmaterial som vi tagit fram och större delen av webbinariet ägnades åt studiecirkelns demokratiska metod.
– Principen om att man delar kunskap med varandra och att ingen står över någon annan tycker jag är väldigt viktig, sa Emil Erdtman, författare till materialet.

Se webbinariet på Youtube!

Emil Erdtman. Utdrag ur sjärmdump

Emil Erdtman tog inledningsvis upp studiecirkeln i ett historiskt perspektiv och berättade att den som metod och till sin demokratiska natur var med och byggde demokratin i Sverige.
– Man hade ingen expert som lärde de andra utan man fick själv ta reda på saker. Principen om att man delar kunskap med varandra och att ingen står över någon annan tycker jag är väldigt viktig.

Gruppen skapar tillsammans

Senare följde Mari Siilsalu, jurist i projektet, upp det spåret. Mari Siilsalu var cirkelledare i de testcirklar som projektet genomförde i samband med att de utvecklade studiecirkelmaterialet. Hon sade att hon som annars ”är så van att förbereda sig för att hålla i föreläsningar”, fick tänka om helt och hållet när hon skulle vara cirkelledare – att en alltför noggrann planering riskerade att hämma gruppens egen kreativitet.
– Jag visste ju inte vad som skulle komma fram eller vad gruppen skulle skapa. Så det var en fascinerande metod på det sättet – att vara där och upptäcka tillsammans med gruppen och bli varse alla olika aspekter av självbestämmande.

Mari Silsalu. Utdrag ur skärmdump.

Går bra med olika kunskapsnivåer tillsammans

Maria Chöler, LaSSe Brukarstödcenter Göteborg (och tidigare medarbetare i ILI:s projekt Lagens som verktyg), befann sig själv bland studiecirkeldeltagarna. Hon sade att hon kände sig lite nervös inför genomförandet av cirkeln, bland annat på grund av spridningen på kunskapsnivån.
– Det samlades en rad olika människor på väldigt olika nivåer, vissa med koll på konventionen och andra som knappt visste att den fanns. Men just därför fungerar studiecirkeln väldigt bra för man fångas upp på ett annat sätt jämfört med till exempel en föreläsning när man kanske behöver vissa förkunskaper för att den ska kunna ge något. I en studiecirkel är det okej att komma utan att ha så mycket förkunskaper.

Pandemin ”ställde till det”

Just när studiecirkelmaterialet var klart och projektet skulle börja köra studiecirklarna kom pandemin.
– Den här studiecirkeln kom ju i en spännande tid med Coronan som bröt ut och ställde till det. Nu är vi ju vana vid digitala möten men det var vi ju inte då, sade Maria Chöler.
Erfarenheterna av pandemin och de digitala cirklarna gjorde att de införde ett speciellt kapitel i studiecirkelmaterialet med tips för att ha digitala studiecirklar. Så trots pandemin gick det bra, sade Maria Chöler.
– Det är viktigt att ha med sig att studiecirkeln fungerade så bra även digitalt.

Maria Chöler. Utdrag ur skärmdump.

Ner på vardagsnivån

Generellt var Maria Chöler mycket nöjd med hur det hade gått.
– Det uppskattades bland deltagarna. De tyckte om att få diskutera de här ämnena och att få vara en del av kunskapandet. Och att materialet är begripligt är ju också jätteviktigt, att man för ner det till en vardagsnivå, för oftast när man pratar om konventionen blir det så abstrakt. I studiecirkeln tog vi ner det till frågan om vad konventionen betyder för de här studiecirkeldeltagarna.

Använda konventionen i praktiken

Apropå ett möjligtvis större intresse för MR-frågor framöver, kanske med hjälp av det nystartade MR-institutet, sade Maria Chöler att studiecirklar om konventionen kan vara viktiga ur ett större perspektiv än ”bara” skapa förståelse för Artikel 19 för deltagarna. Det praktiska användandet av konventionen behöver puttas på, sade hon.
– Ser man på praxis och domar idag så hänvisar man sällan till vad som står i konventionen. Och den ska ju lysa igenom och finnas representerad i våra lagar så man borde vi prata mer om konventionen på den juridiska nivån så den inte glöms bort. Så på det viset är det viktigt att lära sig om den, vad den innehåller och vad den säger. Och därifrån använda den som argument i en domstol eller när man ansöker om en viss insats. Att det blir ett riktigt verktyg och inte bara ett fint fluff-fluff. Och där kan studiecirkeln vara behjälplig så man vet hur konventionen kan användas, sade Maria Chöler.

 

Beställ materialet kostnadsfritt genom att mejla oss: a19projekt@independentliving.org

Eller ladda ner det som PDF här.

Webbinariet, med textning, finnas nu i sin helhet på Youtube på den här länken.

Läs mer om Studiematerialet här.

Tre av våra slutwebbinarier återstår, om Personlig assistans-guiden (4/3), Bedömningsverktyget (9/3) och Gapanalysen (17/3). Läs mer om webbinarierna och anmäl dig på den här länken. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.