Med humor och provokation för Independent Living

GIL, Göteborgskooperativet för Independent Living, roar och upprör. Sedan början av 2000-talet har de förutom drivit personlig assistans (från 1989) också drivit en rad uppmärksammade kampanjer som å ena sidan framkallat skratt och leende men å andra sidan gjort en och annan göteborgare ilsken.

Närbild på Anders Westgerd.

Det är lätt att föreställa sig att de fått mycket kritik för sina kampanjer, men så är det inte, säger Anders Westgerd, VD på GIL.
– Generellt är det faktiskt sällan vi får kritik. Det är en och annan som blir förbannad men när man tar snacket med dem brukar polletten trilla ner. Det blir absurt att vara förbannad över att vi sprayat schabloner på stan, som man kan tvätta bort, samtidigt som tusentals blir utestängda från det som staden erbjuder. Det har man inte tänkt på. Jag har blivit polisanmäld några gånger men det har inte hänt något…

Artikel om GIL:s syn på personlig assistans-politiken på den här länken.

Bryter ny mark

GIL:s hemsida kan man klicka sig fram till en sida med deras kampanjer. Det blir en lång lista med stolta och färgstarka beskrivningar. CP-öl , CP-fria zoner och partiet Normaldemokraterna är några av kampanjerna vars namn etsat sig fast. Anders Westgerd säger att han ser det som folkbildning och att det är viktigt att nå ut till sådana som inte känner till funktionshinderfrågor eller vet hur situationen ser ut för personer med funktionsnedsättning.
– Vi försöker bryta ny mark och hacka oss in runt köksborden, in på skolor och arbetsplatsernas fikarum och medvetandegöra våra frågor. I grund och botten handlar det om folkbildning, att få folk att fatta grejen och få ett bättre samhälle. Generellt har rörelsen varit dålig på att visa upp sig och synas och där har vi valt en väg att försöka nå ut till civilsamhället.
Samtidigt är han ödmjuk mot resten av rörelsen, som med enstaka undantag (läs: Bengt Elmén), väljer att använda sig av mer välkammade metoder.
– Det behöver inte vara så storslaget så länge man gör något. Det kan räcka att visa sig ute på stan, det är påverkansarbete det också.

Parkeringsplats. Alla rutor med handikappsymbol.
En av GIL.s kampanjer. Med en ombyggd gammal polisbil sprayade de handikappsymbolen på alla rutor utanför Stora teatern en natt.

Få bort tycka-synd-om-perspektivet

GIL har sitt kontor vid Liseberg i Göteborg och Anders Westgerd beskriver kontoret som en mötesplats där man ska kunna träffas och stötta och stärka varandra. En annan tanke som ligger bakom kampanjerna säger Anders Westgerd är försöka sudda bort tycka-synd-om-perspektivet som ofta präglar frågorna.
– Vi använder oss ganska mycket av humor och provokationer. Det blir en nyckel till att låsa upp det där dystra som ofta vilar över våra frågor. Det är inte så farligt med provokation –  oftast händer nånting hos människor – de kanske blir arga men det är bättre än ingenting. Och så blir det bete för media. Våra frågor bär sig inte av sig själva så genom kampanjerna får vi en bra megafon att nå ut genom media.
I grund och botten är det lite tragiskt att de måste göra det, säger Anders Westgerd.
– Vi borde ha kommit längre med tillgängligheten, bemötande och sätt att se på personer med funktionsnedsättning, men nu är det inte är så och då får man jobba på helt enkelt.

Positiva effekter

Anders Westgerd säger att kampanjarbetet har gett ytterligare ringar på vattnet.
– Vi jobbar med väldigt små resurser och har ett flytande nätverk runt omkring oss och utan att förhäva oss så har vi gjort bra saker som gör det lättare att hitta folk som vill samarbeta med oss: vi är ofta ute och föreläser i skolor, kommuner och företag och vi har samarbeten med museer, ArkDes (arkitektur, design) i Stockholm och Röhsska museet (mode, design, konsthantverk) i Göteborg. Det hade nog aldrig hänt om det inte vore för våra kampanjer.

Fler kampanjer på gång

I maj har GIL något mycket spektakulärt på gång, lovar Anders Westgerd, men är i övrigt hemlighetsfull om detaljerna. Nu närmast ska de delta på Öl- och whiskymässan den 8-9 april på Svenska mässan i Göteborg.
– Vi vill dyka upp i forum där folk inte förväntar sig att möta oss. De som går till Öl- och whiskeymässan har nog aldrig haft en tanke på att de ska stå där och prata om tillgänglighet och assistans innan de kommer dit. Så det är rätt forum för oss, säger Anders Westgerd.
Och till sist den absolut oundvikliga frågan om skillnaden mellan Stockholm och Göteborg. Är vi för välkammade och snobbiga i Stockholm?
– Det finns säkert en historisk förklaring. Kanske har att göra med att man sitter nära makten i Stockholm. Men sen är vi väl lite mer rebelliska kanske, mer anarkistiska  och att det är lite mer välkammat och välpolerat i Stockholm… vet inte… men vi är nog roligare i Göteborg. Det är roligare här och vi vågar lite mer, avslutar Anders Westgerd.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.