Ett av Artikel 19 som verktygs viktigaste arbeten är nu offentliggjort. Vi har tagit fram ett bedömningsverktyg som ska mäta hur bra eller dåligt Sverige lever upp till Funktionsrättskonventionens artikel 19.
I detta nyhetsbrev också: Almedalen-tips, Universal design for Learning, analys av Tillgänglighetsdirektivet, Maria Johanssons diskrimineringsfall, om vårt studiecirkelmaterial och att Raoul Wallenberginstitutet skrivit om oss.
Verktyget som kan mäta hur Sverige följer artikel 19
Hur väl följer Sverige artikel 19 i FNs konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, Funktionsrättskonventionen? Artikel 19 som verktyg har tagit fram ett verktyg för att mäta det. ”Verktyget ska illustrera skyldigheterna enligt konventionen och bidra till ett progressivt och fullt genomförande” skriver Ola Linder, projektledare och jurist på Independent Living Institute.
Almedalsveckan är igång!
Projektet artikel 19 som verktyg deltar inte i årets Almedalsvecka men det finns ändå en rad seminarier som tar upp våra frågor. STIL har till exempel dagliga heta stolen-utfrågningar med partipolitiker.
30 000 i ersättning för diskriminering på krogen
Maria Johansson nekades att köpa vin på en restaurang i södra Stockholm i mars 2018. Vid tillfället fick hon inte veta varför, utan viftades iväg av personalen på restaurangen. Restaurangen tvingas nu betala 30 000 kronor i diskrimineringsersättning till henne.
”Bara en liten del skulle omfattats av tillgänglighetsdirektivet”
Tillgänglighetsdirektivet innebär att det ställs gemensamma krav på tillgänglighet för vissa varor och tjänster i EU och håller på implementeras i svensk lagstiftning. Vår medarbetare Philip Day har gjort en analys på hur många av anmälningarna till Anmälningstjänsten.se som skulle blivit hjälpta av tillgänglighetsdirektivet. De flesta inte.
Universal Design for Learning gynnar alla!
En universellt utformad lärmiljö eller Universal Design for Learning, UDL, handlar om att göra lärandet tillgängligt för alla elever – och alla gynnas! ”Varje klassrum rymmer en mångfald av elever som tar in och bearbetar information på olika sätt. Varje elev har också olika förutsättningar att kunna visa sin kunskap”. Det säger Linda Plantin Ewe, Fakulteten för lärarutbildning, Högskolan Kristianstad.
Raoul Wallenberg-institutet skriver om oss!
Raoul Wallenberg-institutet har i sin årsrapport, Year in Review 2020, skrivit två olika artiklar om vårt projekt. De tar upp tre av våra viktigaste arbeten: bedömningsverktyget, gapanalysen och vår Legal Clinic på Juridiska fakulteten på Lunds universitet.
Självbestämmelsecirkeln – en studiecirkel om Artikel 19
Efter erfarenheter av ett antal körda studiecirklar har vi nu uppdaterat studiematerialet till Självbestämmandecirkeln. Bland annat innehåller den ett avsnitt med tips och råd om hur man kan starta och genomföra en studiecirkel.