NYHETSBREV: Mars 2017

Det strategiska arbetet

Under mars månad jobbar vi mycket med att hitta bra rutiner för anmälningar av diskrimineringsfall. Ett arbetssätt prövades vid ett medlemsmöte i föreningen Med lagen som verktyg där några av medlemmarna presenterade fall som sedan analyserades juridiskt av en panel bestående av tre kunniga jurister.

Arbetet pågår också med att omsorgsfullt förbättra Anmälningstjänsten i syfte att fler anmälningar ska göras. Eftersom vi ser ett stort behov av kunskap om hur en träffsäker och juridiskt framgångsrik anmälan skrivs bjuder vi in till en Anmälningsskola lördagen den 3 juni. Boka det datumet, mer info kommer i nästa nyhetsbrev. I det skriver vi också mer om den kommande “turnén” till några av landets antidiskrimineringsbyråer.

Rundabordssamtal om implementeringen av Funktionsrättskonventionen

Den 6 mars bjöd Raoul Wallenberg-institutet in till rundabordssamtal där civilsamhället, forskarvärlden och olika myndigheter träffades i Lund för att diskutera hur Funktionsrättskonventionen ska kunna förverkligas. Gerard Quinn – som tidigare medverkat med videoinlägg på Lagen som verktyg – pratade om hur de tre komponenterna samordnad regering, oberoende MR-institution och civilsamhället måste samverka för att en positiv förändring ska ske. Juridiska processer är viktiga, men även politiskt påverkansarbete, utbildning och opinionsbildning. Quinn tolkar artikel 33 som att övervakningen ska ske där den kan få störst genomslag.

Länk till Ola Linders minnesanteckningar från mötet

Boka en föreläsning eller workshop om funktionsdiskriminering

Behöver ditt företag, myndighet eller förening bättre koll på diskriminering som har samband med funktionsnedsättning? Vi skräddarsyr en föreläsning eller workshop efter era önskemål, kunskaper och behov. Kontakta projektledare Emil Erdtman för att diskutera upplägg.

Länk till mer information om föreläsning eller workshop om funktionsdiskriminering

Publicerat

Intervju med Annika Jyrwall Åkerberg

Annika Jyrwall Åkerberg

Annika Jyrwall Åkerberg, jurist på Civil Rights Defenders och författare till boken Diskriminering på grund av funktionsnedsättning, intervjuas av Lagen som verktyg. Hon lyfter att Europakonventionen är ett sätt att ta in Funktionsrättskonventionen bakvägen och ser Anmälningstjänsten som viktig eftersom det på grund av sekretess är svårt att komma åt DO:s anmälningar. Hon är också skeptisk till småmål eftersom det håller nivåerna på diskrimineringsersättningen nere.

Läs intervjun med Annika Jyrwall Åkerberg

Bristande it-tillgänglighet vid Göteborgs universitet

Stina Hörberg

Månadens djupdykning i ett rättsärende handlar om att Stina Hörberg DO-anmält  Göteborgs universitet (DO dnr. 2015/36). Precis som på andra lärosäten fungerar it-systemen och lärplattformarna dåligt med hjälpmedel som läser upp information via talsyntes och punktskriftsdisplay. I vissa situationer blir man helt utestängd från studierna på grund av funktionsnedsättning. DO medgav i sitt beslut från december 2016 att Stina Hörberg missgynnats, men ansåg att universitetet vidtagit skäliga åtgärder.

Läs artikeln om Stina Hörbergs upplevelser och vad som hände i rättsärendet

Genomgång av lagar och byggnormer om bristande tillgänglighet

Maria Chöler

Lagen som verktygs juristpraktikant Maria Chöler har skrivit en genomgång om vad som gäller enligt Diskrimineringslagen och Plan- och bygglagen på området bristande tillgänglighet. PBL och dess regleringar om enkelt avhjälpta hinder är en utgångspunkt för vilka åtgärder som kan krävas enligt DL. Kommunernas byggnadsnämnder är tillsynsmyndigheter för PBL, men DL är den lagarna som ger rätt till diskrimineringsersättning.

Läs Maria Chölers artikel om lagar och byggnormer om bristande tillgänglighet

Se även Ola Linders utredning om bristande tillgänglighet som diskriminering

Medverkan i Lag & avtal

Tidningen Lag & avtal har i sitt nummer 2/2017 en ”Special” med rubriken ”Nya regler ger funkisar svagt hopp” om kravet på aktiva åtgärder som sedan den 1 januari 2017 finns i Diskrimineringslagen. I ledaren diskuteras bristen på rättspraxis, särskilt inom arbetslivet. Ola Linder och Emil Erdtman från Lagen som verktyg intervjuas, liksom Pelle Kölhed som är ordförande i en av Lagen som verktygs medsökarorganisationer, RTP samt Anders Karlsson och Marie Louise Lindén, som vi tidigare skrivit om när det gäller AD-doment 2010:13 om bristande tillgänglighet hos Försäkringskassan och klagomål inom Funktionsrättskonventioen. En artikel handlar om DHR:s mål om bristande tillgänglighet, som vi följer på Lagen som verktyg. Arbetsrättsjuristen Paula Lejonkula intervjuas om aktiva åtgärder, liksom Diskrimineringsombudsmannens Peter Wråke.

Föreningen Med lagen som verktyg

Årsmöte

Föreningens årsmöte äger rum den 29 mars kl 17-19 i STIL:s konferensrum Havet på Storforsplan 36,10 tr. i Farsta centrum. I samband med årsmötet informerar även projektet om sin verksamhet under 2017. Anmäl att du kommer till årsmötet på kansli@mlsv.se

Medlemsavgift

Glöm inte att betala medlemsavgift för 2017 på bg. 631-5725. Vill du bli ny medlem skickar du även ett mail med dina kontaktuppgifter till: caroline@independentliving.org

Öppet medlemsmöte 14 mars

Ola Linder, Annika Jyrwall Åkerberg och Stellan Gärde
Ola Linder, Annika Jyrwall Åkerberg och Stellan Gärde

Ett medlemsmöte om aktuella diskrimineringsfall hölls den 14 mars. Denna gång valdes ett av Caroline van Mouriks fall (om bristande tillgänglighet på Arbetsförmedlingen), Catrin Strömvalls om nekad anställning på grund av ledarhund och Sofias Thoresdotters om avvisning från utbildning i arbetet – även det på grund av ledarhund samt uteblivna hållplatsutrop på bussarna i Örebro.

Juristerna Stellan Gärde, Annika Jyrwall Åkerberg och Ola Linder tog sig an fallen utifrån frågeställningarna om något i berättelserna faller under diskrimineringslagens skyddsbestämmelser och hur de kan angripas rättsligt. De rättsliga utsikterna till framgång och det strategiska värde för genomslag i samhället diskuterades också. Detta koncept kommer utvecklas framöver. En artikel från mötet kommer i nästa nyhetsbrev.

Anmälningstjänsten

Vi har nu uppdaterat informationstexterna på Anmälningstjänsten. Designen är också ny för att kunna fungera bättre på mobiltelefoner. Kom gärna med synpunkter på ändringarna eller andra förbättringsförslag. Målet är att anmälningstjänsten ska bli ännu mer använd vid anmälan till DO och kommunal byggnadsnämnd. En fördel är att anmälningarna blir enklare att hitta för alla intresserade. Synpunkter och förbättringsförslag skickas till philip@independentliving.org

Några inkomna anmälningar

  • Person med synskada – och ledarhund – erbjöds en tjänst på Radix Kompetens AB i Eskilstuna. Efter besök på den nya arbetsplatsen uppstod oro för allergier och personal som av kulturella skäl inte kunde vistas i närheten av hunden” och chefen meddelade att provanställningen inte skulle påbörjas.
  • Bostadsrättsföreningen Gräddosten, Umeå: Person med allergi anmälde att djur var tillåtna i alla uppgångar och att parfymer används i tvättstugan.
  • Farsta läkarhus: Person med rörelsehinder anmäler lång brant uppfart (med is och snö) och att nummerlappsautomaten satt högt.
  • Trafiken.nu: Person med rörelsenedsättning och synnedsättning anmäler att hemsidan och appen inte går att använda fullt ut när man har ett större typsnitt. Bara en bit av adresserna syns på en större mobilskärm.
  • SL:s tunnelbana: Person med rörelsenedsättning anmäler att tunnelbanan i Stockholm inte har särskilda platser för där man tryggt kan spänna fast sin rullstol. Dessutom anmäls att anmälningsformuläret på SL inte går att använda med talsyntes och att det inte går att svara på mail från SL.
  • Coop Forum i Bromma: Person med rörelsehinder och synskada anmäler att entrén för funktionshindrade ligger vid sidan av den vanliga huvudentrén och har ojämn mark samt tröskel. Varubandet har för höga kanter och betalkortautomaten satt fel. Personen fastnade mitt emellan två dörrar som öppnas med en och samma dörröppnare.
  • Vasakronan, Sundbyberg (som bland annat hyr ut till Myndigheten för delaktighet): Det behövs en  kantstenssänkning och dubbel ledstång i entrén på Sturegatan 3.
  • Hovet (arena): Ingen information på hemsidan om var RH-platser finns, lång väg från tillgänglig entré, ingen dörröppnare på RH-toalett. Kränkande bemötande där kunden pekas ut ”som boven i dramat” utan några ursäkter. Byggnaden ”lutar åt alla möjliga hörn och kanter”

Läs de fullständiga anmälningarna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.