I projektets ansträngningar att hitta former att mäta graden av självbestämmande eller möjligheter att delta i samhällsgemenskapen vill vi knyta närmare kontakter med personer som kan ha lite svårare att göra sin röst hörd. Att ha en aktivitet på ett inflytandekafé är början på det.
En av frågorna för projektet är att hitta fungerande indikatorer för att mäta självbestämmande och möjligheten att delta i samhällsgemenskapen. I sin tur är en av de svårare frågorna hur vi når de personer med intellektuella funktionsnedsättningar som behöver stöd för att ge en egen klar bild om vad de tänker.
Inflytandekafé – möte med målgruppen
En metod är att ordna ett inflytandekafé som Jenny Rosendahl och Therese Åberg pratade om då vi mötte dem i Järfälla och bjöd oss att delta i på ett sådant. Ett inflytandekafé funkar ungefär som flera samtidigt pågående workshops med å ena sidan olika samhällsaktörer och andra sidan personer från målgruppen. Varje aktör, i det här fallet representanter från biblioteket, polisen, fritidsgårdar, LSS-handläggare m.fl. och vi från Artikel 19 som verktyg, har ett eget bord där man har en aktivitet, gärna ett pyssel av något slag. I en annan ände av lokalen serverades fika. Framför allt ges möjligheten till ett möte under lättsamma former och möjligheter att skapa kontakter för fortsatta samarbeten.
Vad är självbestämmande för dig?
Vi i projektet erbjöd deltagarna möjligheten att på ett tomt papper, med hjälp av kritor och olika pictogrambilder, svara på frågan vad självbestämmande betyder för dem och uttrycka sina tankar om detta. Flera av deltagarna från målgruppen (men även några andra) tog sig tid att sätta sig ner vid vårt bord och skapa sin egen bild. Som slutresultat var tanken att tillsammans producera en bildbok om självbestämmande.
Några av tankarna
Medan deltagarna gjorde sina bilder pratade och diskuterade vi om självbestämmande och de berättade om vad som känns viktigt för dem. Här är några av tankarna från samtalen, klippt ur Mari Siilsalus rapport:
- Det viktigaste för självbestämmande är pengar och kreativitet.
- En person hade varit mobbad i skolan så att hon till slut inte vågade prata om sina åsikter alls. För att alla skulle våga prata om sina åsikter i skolan är det viktigt med stödpersonal (rastvakter).
- När man pratar om sina åsikter då är det viktigt att andra verkligen lyssnar.
- När man ska välja boende är det bättre att bo inne i stan och inte ute på landet.
- Det är viktigt att ha en kompis (personen vill inte delta i aktiviteter utan en kompis)
Vad vi lärde oss
För övrigt är vi i projektet mycket nöjda med utfallet och vi lärde oss mycket under de två timmarna vid vårt bord. Här är en sammanfattning, också klippt ur Mari Siilsalus rapport:
- Att bestämma själv i sitt liv kan vara lite för komplicerad som koncept för några deltagare. I sådana fall ska vi vara förberedda att förklara konceptet på ett enkelt och tillgängligt sätt.
- Vi behöver utveckla vår kommunikation för att kunna ge ut tillgänglig information till målgruppen
- Vi behöver tid för kommunikation med vår målgrupp. Varje person kan behöva ganska mycket hjälp och stöd för att kunna uttrycka sina tankar och åsikter om självbestämmande.
- När man jobbar med just den målgruppen är det viktigt att bygga kontakter och relationer. Målgruppen har extra svårt att kommunicera och arbeta med människor som dom inte har träffat förut. Vid möjlighet ska vi försöka träffa deltagare flera gånger och försöka se till att vi träffar dom i en miljö där dom är trygga och får stöd från personal eller någon dom känner väl.
Samarbetet fortsätter
Artikel 19 som verktyg planerar nu att besöka en annan aktivitet i Järfälla riktad mot samma målgrupp – samarbetet fortsätter för att uppmärksamma och mäta hur väl Sverige ger förutsättningar för självbestämmande och delaktighet.